2010年11月4日 星期四

神父的「地產商是魔鬼」言論


香港的地產商是不是魔鬼呢?天主教香港教區羅神父在萬聖節大談鬼神,還狠批起「發水樓」的地產商如「李首富」是「食人嘅魔鬼」,引起不少風波。魔鬼是什麼?在世俗人和非教徒口中,魔鬼可以是誘惑的代名詞,例如女士的身材太動人,人見人愛,車見車載,就是擁有「魔鬼身材」。但聖經中的魔鬼是指撒旦,是一個與上帝對抗的邪靈,所以我們最好不要遇見魔鬼的試探。羅神父說的「魔鬼」,到底是不指撒旦呢?

根悉羅神父一向講道方法幽默。最近流傳的電郵,也是企圖以幽默方式表達「李首富」的無孔不入,抄錄如下:

我們在中環的超人,願人都尊你的姓為李。
願李的國降臨,願李的旨意行在香港,如同行在長實。
我們日用的物品,百佳賣給我們。
免李家的稅,如同我們免窮人的福利。
不叫我們遇到風球,救我們脫離黑雨。
因為住屋、電力、交通,全是李的,直到永遠。
因李,及楷,及孫之名,阿門。

相信「李首富」不會介意這種表達方式,但把〈主禱文〉如此改動,應該不是教徒所為,教徒對此也很難接受,何況這樣的內容,也過份抬舉「李首富」了。地產商肥到著唔到襪,沒有美女的「魔鬼身材」,亦不是聖經裡的撒旦,所以稱他們為魔鬼並不貼切。不過如果地產商是魔鬼,實行高地價政策的政府又是乜鬼呢?(圖像原創:Anders Lagerås)

8 則留言:

  1. 地產商不是魔鬼,但肯定是吸血鬼。
    地產商也是食人唔骨的都市妖獸。
    這隻妖獸已大得不能控制,政府控制
    不得,牠也不能自控。

    回覆刪除
  2. 呢隻怪獸由政府一手揍大,而家大到政府怕左佢,冇佢收,否則大家攬住一齊死,呢個局面未知點攪噃,有冇智者會出現呢?

    回覆刪除
  3. 高地價在港英政府時實施,是英國人埋下的地雷,特區政府的收入依賴賣地,香港數以十萬計的人,如地產經紀、律師、裝修工人靠地產維生。這是個結構性的深層矛自盾。癌細胞蔓延於主要器官,做手術會流不止!即死。不做手術,稍遲也會死。香港現時是飲鴆止渴。曾蔭權是畏首畏尾的鴕鳥。香港人如果要移民,已不是97問題,而是經濟問題,以及唾棄無能的特區政府。

    回覆刪除
  4. 而家睇番轉頭,係咪董生啱呢?8萬5呢劑嘢,唔好彩遇上金融風暴,佢係好黑仔,不過到底有使命感,而家d人尊重佢架。佢嘅繼任人係世界仔,走精邊,唔諗長遠嘅嘢,做掂份工就算嘞。著港英嘅舊鞋,港人治港,話咁易咩?80後如果唔能夠有個安樂居,會係香港一個好大嘅隱憂。

    回覆刪除
  5. Most people might misunderstand the property developer as devils. These days, I was in China meeting with the mayor and goverment officials there. it is very often the government who induces the property developers so as to develop the certain places to achieve the prupose of the government. Therefore, the property developers have no choice but follow suit. It happens not only in Hong Kong and China but most places in this world. Government and property developers need one another. Now, bookshops, like eslite in Taiwan and many others, have quietly become property developers. I met the largest bookshops in Taiwan who told me that they have been losing money by justing selling books and leaving the property developers making most of the profit. This is because with the bookshops, the area became more popular and attracted more people coming. Land price went up. They learnt the lesson in a hard way and now they will run the bookshop and at the same time, buy the land nearby to develop residential buildings.

    The group I am now engaged is a manufactuer but the government asked them to move out in order to leave the place for residential purpose. They have no choice but are now forced to engage in property!

    回覆刪除
  6. 匿名提供多左一個角度去睇呢個問題。係嘅,冇政府嘅准許,地產商又點可以發展地產項目呢?政府想開發邊個區,都要地產商肯投資起樓賣樓先做得成。佢地一向冇犯法架,稱唔得上係魔鬼,如果我係神父,(我當然唔係,亦冇興趣),我唔會話地產商係魔鬼,不過我會呼籲政府諗諗,點解香港民粹主義咁高漲,政府駛唔駛做d嘢,我都覺得恢復興建適量居屋,係個市好顛嘅時候推d出來,市唔好嘅時候唔推,唔怕拖跨個樓市吖!求其推個「置安心」真係好低招囉。而家冇間鋪做生意亦即係同業主打工,匿名四圍去吓,睇埋其他地區嘅情形添啦。重有,我亦唔想神父話大家樂係魔鬼,我間中都有幫趁,只希望碰到d天使咁美麗嘅員工serve我,唔希望要戴住十字架先敢入去。

    回覆刪除
  7. 問題其實十分複雜,和美國Q2有關,也和聯系匯率有關,最主要港府官員無能,弱勢政府。港人要自保,因為通脹會十分利害。金融市場危險。

    回覆刪除
  8. 唉,呢點大家都知。只不過唔係人人識得自保,呢個政府亦唔幫得乜手,你係落船嘅,咪係船上面過幾招使吓,順便醒埋阿居士囉。

    回覆刪除